De zomer is het seizoen dat iedereen mag stralen, je gaat open, je shined zoals men dat mooi zegt. Iedereen geniet van de kleurige momenten om ons heen. Het is de tijd van groei en bloei, de data is van 21 juni tot en met 21 september. En in ons land gaat dit vaak gepaard met altijd wel wisselvallig weer, maar oke temperaturen.

Dit jaar niet!! HET IS AL MEER DAN 9 WEKEN SCHITTEREND WEER en meer dan 22 graden.

Dat kennen we niet. En je ziet de mensen genieten, maar de moeheid slaat ook toe met deze warmte. Er is een hele filosofie achter de zomerse gedachten. Het is het feest van licht en vuur staat er vaak omschreven. In de essentie zijn het de dagen van vreugde. Maar de zomer is ook alleen maar de zomer omdat daarna de herfst volgt. Dat is een feit. De dagen van vreugde zijn ook vreugdevolle dagen omdat we af en toe een droevige dag hebben. Het is uitbundig omdat we ook rustige periode kennen. Alleen maar de zomerse uitingen is helemaal niet goed voor het leven. Dat zou de kringloop echt verstoren.

We zien dat nu ook. Er komen zelfs waarschuwingen om minder water te gebruiken, De droogte in de natuur is te voelen en te ruiken. Mensen worden ook eerder kribbig, omdat de warmte soms aanvliegt. Als ik het bruggetje maak naar het ondernemen is het niet anders. Ondernemers in de zomerperiode mogen in ieder geval vakantiegeld betalen šŸ™‚ Om vervolgens te zorgen dat de mensen hun vakanties kunnen vieren en op te laden om vervolgens na de zomer er weer tegenaan te gaan.
Als je kinderen hebt, merk je het altijd wel. Na de zomervakantie zijn ze toe om naar school te gaan. Ze hebben een groei speurt gemaakt en zijn klaar om naar een hogere klas te gaan. Naar een hoger level. Zou het niet geweldig zijn als je daar met jouw bedrijf ook zo naar zou kunnen kijken. In plaats van dat we er volledig aan voorbij gaan omdat iedereen op vakantie is. Bewust zijn dat je als ondernemer in een bepaalde seizoensperiode zit en hier op kan anticiperen om weer klaar te zijn voor het nieuwe seizoen. Net zoals de leerkrachten ook altijd weer hun klas gezellig maken voor het nieuwe jaar. Vooral de kleuterklassen, jammer eigenlijk dat de oudere klassen dat veel minder doen. Hier zou ik een heel blog over kunnen schrijven. Maar denk eens aan jouw medewerkers. Of medewerkers denk zelfs eens na hoe jij jouw functie weer nieuw leven inblaast na deze mooie warme zomermaanden. Dan zou jouw bedrijf organisch de groei maken die ook gemaakt net zoals dit gaat in de natuur. Deze tips kun je eens meenemen over hoe jij dit doet in jouw bedrijf. Indien je nu geen personeel hebt kun je voor medewerkers ook klanten zien.

10 tips om jouw onderneming te laten shinen na de zomer.

  1. Ga voor de vakantie met jouw medewerker (collega) in gesprek om te zorgen dat je weet waar ze in staan voor de vakantie en geeft een mooie boodschap mee. (niet langer dan 15 minuten) Bij groter bedrijven zorg dat je dit met management afspreek om te doen.
  2. Complimenteer ze over de dingen die goed gegaan zijn en geef aan dat wat er mis is gegaan leermomenten zijn
  3. Vraag of ze nog uitdagingen zien in hun functie
  4. Check eens of zij strategisch veranderingen zien in het bedrijf. Zij zitten soms op een andere plek waardoor ze ook een andere visie hebben
  5. Organiseer een bbq met medewerkers (en met klanten)
  6. Geef een leuk zomercadeau mee met een boodschap
  7. Stuur een vakantiekaart naar het bedrijf, of stuur een kaart. Welkom thuis als je weet wanneer ze thuis komen.
  8. Vraag hoe vakantie geweest is. (let op: advocaten zeggen altijd dat na zomervakantie en kerst een piektijd is op scheidingen :0, geef daar ook aandacht aan)
  9. Geniet van wat er nu is. Het is waardevol om het nu, want morgen is er weer iets anders. Waardeer dat ook als zodanig
  10. Ga erop uit, zoek nieuwe plekken op en raak geĆÆnspireerd. Na de zomer is er namelijk weer een tijd dat je die kan omzetten in plannen

Geniet er nog lekker van en wees voorbereid voor de herfst.

Zomerse groet, kom en blijf in de flow.